T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
KONYA / EREĞLİ - Ereğli Yunus Emre Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi

Aile ve Tüketici Hizmetleri Alanı

A. ALANIN MEVCUT DURUMU VE GELECEĞİ

Aile ve Tüketici Hizmetleri alanı; kamu ve özel kuruluşlara bağlı hastane, Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı'na bağlı kurum ve kuruluşlar, kamu ve özel dernek ve vakıflar, yerel yönetim kurumları, Sanayi ve Ticaret Bakanlığının ilgili birimleri, otel, tatil köyü, huzurevi, misafirhane, öğrenci yurtları, rehabilitasyon merkezleri, tüketim malları üreten firmalar, hipermarketler, belediyeler, tüketim faaliyetlerinin gerçekleştiği alanlarda tüketici haklarının korunması, şikayetlerin alınması, müşteri memnuniyeti konularını kapsayan iş ve işlemler ile ilgili çalışılan kurumlar vb. yerlerde istihdam edilmek üzere, bu kurumların ihtiyaç duyduğu nitelikli personel ihtiyacına cevap verecek bireylerin yetiştirildiği alandır.

Birey ve aile kaynaklarının etkin kullanılması, yönetilmesi, sağlıklı beslenme ilkelerine uyarak sağlıklı yaşlanma bilincini kazandırılması, ürün ve hizmetlerin üretimi, dağıtımı, seçimi ve iade işlemleri sürecinin yürütülmesi, ilgili sorunların çözümünde tüketicilerin bilgilendirilmesi, bakım ve refakat ihtiyacı olan çocuk, genç, yaşlı ve engelliler ile ilgili hizmetlerin yürütülmesinde etkin bireyler yetiştirilmesidir. Bu alanlarda rekabet koşullarına ayak uydurabilmek için sektörün istediği yeterlikleri kazanmış, kaliteli insan gücüne ihtiyaç duyulmaktadır.

Bu amaçla Aile ve Tüketici Hizmetleri alanı birey, aile ve kurumlara profesyonel hizmet götürebilecek meslek elemanlarının yetiştirilmesine cevap verebilecektir.

B. ALANIN ALTINDA YER ALAN MESLEKLER

·         Sosyal Hizmetler (Sosyal Yardımcı)

·         Tüketici Hizmetleri (Tüketici Hizmetleri Elemanı)

SOSYAL HİZMETLER (Sosyal çalışmacı)

Sosyal Hizmetlerin Tanımı: "Sosyal hizmet; sosyal değişimi ve gelişimi, sosyal bütünleşmeyi, insanların güçlendirilmesini ve özgürleşmelerini destekleyen uygulama temelli bir meslek ve akademik disiplindir. Sosyal hizmet, sosyal adalet, insan hakları, ortak sorumluluk ve farklılıklara saygı ilkelerini merkeze alır. Sosyal hizmet teorileri, beşeri bilimler, sosyal bilimler ve yerel bilgi ile desteklenen sosyal hizmet, yaşam zorluklarıyla mücadele etmek ve iyilik halini geliştirmek için insanlarla ve yapılarla çalışır."

Sosyal çalışmacının tanımı: Kültürel, sosyal ve ekonomik anlamda sorun içerisinde yaşayan, grup, kişi ya da topluluklara problemlerini önce tanımakta ve daha sonra çözüm için çeşitli çözümler bulan kişilerdir.

Görevleri

1)    İhtiyaç sahibi yaşlı insanların maddi manevi ihtiyaçlarının giderilmesine yönelik her türlü çalışmayı yapmak, huzur evlerine yerleştirmek, sağlık ihtiyaçlarının giderilmesinde çalışmak,

2)    Kimsesiz çocukların, korunması, barınması, eğitimi, sağlık, evlat edindirme koruyucu aile vb. konularda ihtiyacının giderilmesini sağlamak,

3)    Maddi sıkıntı içerisindeki aileler ya da kişiler için gıda, para, giyim gibi çeşitli yardımı yapabilmek için gerekli olan görevleri yerine getirmek,

4)    Her türlü istismara uğramış bireylere rehabilitasyon, sağlık, barınma, korunma vb. konularda destek olmak,

5)    Gençlerin karşılaştıkları psiko-sosyal sorunlarla baş edebilmesi, bağımlılık yapan maddelere karşı tedavisi vb. konularda yardımcı olmak,

6)    Engelli bireylerin sorunlarının çözüme ulaştırılmasında, vb. çalışırlar.

 

TÜKETİCİ HİZMETLERİ (Tüketici hizmetleri elemanı)

Tanım

Reyonu temizleme, düzenleme,  ürünü etiketleme, satış belgelerini düzenleme, depo, stok ve tedarik işlemlerini gerçekleştirme, tüketici şikâyet ve önerilerini değerlendirme, satış sonrası işlemleri yürütme bilgi ve becerisine sahip elamandır.

Görevleri

1)    Kişisel bakım ve temizliğini yapmak,

2)    İşe hazırlık yapmak,

3)    Çalışma arkadaşları ile koordineli çalışmak,

4)    Tüketici şikâyetlerini alarak sorunların çözümüne yönelik işlemleri yürütmek,

5)    Pratikte çözülemeyen tüketici sorunlarının hakem heyetlerince çözümlenmesi işlemlerini yürütmek,

6)    Satış sonrası tadilat, tedarik ve özel sipariş işlemlerini yürütmek,

7)    Tüketici kayıtlarını tutmak,

8)    Satış sonrası destek hizmetlerini yürüterek müşteride güven ve alışkanlık kazandırmak,

9)    Ürün iade işlemlerini takip etmek,

10)Tüketici davranışlarını ve satın alma sürecini takip etmek,

11)Reklamların hedef kitleye etkisini takip etmek,

12)Ürünü ambalajlamak ve paketlemek,

13)Kamuoyu ve piyasa araştırması yapmak,

14)Bilgisayarda ofis programlarını kullanmak,

15)Müşteri talebine göre özgün düzenlemeler yapmak,

16)Stant, vitrin düzenlemek,

17)Mekân süslemek, masa ve sandalye giydirmek,

18)Müşteriler ile iyi ilişkiler kurarak müşteri memnuniyetini sağlamak,

19)Satış teknikleri bilgisi ile satış için hazırlık yaparak, ürünün satışını gerçekleştirmek,

20)Mesleği ile ilgili yabancı terimleri anlayabilmek ve konuşabilmek,

21)Mesleki hesaplamalar yapmak,

22)Hukuk ve sosyal güvenlik sistemini araştırmak,

23)Hijyen ve sanitasyon kurallarını uygulamaktır.

 

C. MESLEK ELEMANINDA ARANAN ÖZELLİKLER

 

SOSYAL ÇALIŞMACI

1)    İnsanlarla sağlıklı ve etkili iletişim kurabilen,

2)    Çocuk, genç, engelli ve yaşlı bireylerin bakımlarına destek olan,

3)    Özverili ve mesleki sorumluluk sahibi,

4)    Meslek etiğine saygılı,

5)    Empatik, kendini ifade etmede başarılı,

6)    Esnek, sınırsız ve ön yargısız düşünüp davranabilen,

7)    İkna edebilme özelliğine sahip,

8)    Kişisel ve toplumsal sorunlara karşı duyarlı,

9)    Planlama ve uygulama yeteneğine sahip,

10)Kendisini ve çevresini geliştirmeye istekli,

11)Liderlik özelliklerine sahip,

12)Sosyal sorunlu bireylerin ya da grupların sorunlarına çözüm odaklı,

13)Güler yüzlü, sevecen, hoşgörülü ve sabırlı,

14)Beden ve ruh sağlığı yerinde,

15)Sır tutan,

16)Ekip çalışmasına uygun özelliklere sahip ol

17)Kişisel temizlik, hijyen kurallarını bilen ve bu kuralları uygulayabilen,kimseler olması gerekir.

 

TÜKETİCİ HİZMETLERİ ELEMANI

 

1)    Temiz, titiz ve dikkatli çalışan,

2)    Sorumluluk sahibi,

3)    Hızlı hareket edebilen ve dinamik,

4)    Planlama ve uygulama yeteneğine sahip,

5)    Teknolojik yenilikleri takip eden,

6)    Problemleri kendi başına çözebilen,

7)    İş güvenliğine dikkat eden,

8)    Araştırmacı ve yaratıcı,

9)    İnsanlarla sağlıklı ve etkili iletişim kurabilen,

10)Sabırlı ve ikna gücü yüksek olan,

11)Güler yüzlü ve sempatik,

12)İyi bir dinleyici,

13)Dikkatli ve takipçi,

14)Uzun süre ayakta durabilen,

15)Empati kurabilen,

16)Kişisel bakımına özen gösteren,

17)Ekip çalışmasına yatkın,

18)Etkili ve düzgün konuşan,

19)Beden dilini doğru kullanan kişiler olmalıdır.

 

D. ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI

Sosyal Çalışmacı: Çocuk, genç, engelli, yaşlı vb. bireyler toplu bakım hizmeti veren kurum ve kuruluşlarda, evlerde ve ihtiyaç sahiplerinin belirlenmesi ve takibi noktasında yeri geldikçe açık alanda görev alırlar. Özel iş giysisi giymelerine gerek yoktur. Meslek elemanı sosyal çalışmacı, psikolog, kurum yöneticisi, diğer çalışanlar ile iletişimde bulunur. İşte çalışma saati sınırlaması bazı durumlarda yoktur. Çalışma ortamının özel durumlarına göre çalışma şartları değişebilmektedir.

Tüketici Hizmetleri Elemanı: Ticaret ile uğraşılan işletmelerde görev alırlar. Çalışma ortamı genellikle kapalı mekânlardır. Fakat işin gerektirdiği durumlarda açık ortamlarda da çalışabilirler. İş başında çalışılan firmaya ait üniformaları giyerler. Meslek elemanı en çok firma müşterilerinin işleriyle ilgili olarak kasiyer, reyon görevlisi, yönetici ve ürün alımı yapılan firmaların temsilcileri vb. kişilerle birebir iletişimde bulunur. İş, çoğunlukla mesai saatleri içinde yapılmaktadır.

 

E. İŞ BULMA İMKÂNLARI

 

SOSYAL ÇALIŞMACI

a)    Sağlık Bakanlığı, İş ve İşçi Bulma Kurumu Genel Müdürlüğü

b)    Aile Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı ve bağlı kurumlarında,

c)    Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı,

d)    Adalet Bakanlığı ve Sosyal Güvenlik Kurumu Başkanlığı

e)    Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu Genel Müdürlüğü

f)     Çocuk bakım yurtları

g)    Kreş ve gündüz bakım evleri

h)   Yetiştirme yurtları

i)     Rehberlik araştırma merkezleri

j)      Hastaneler

k)    Rehabilitasyon merkezleri

l)     Ruh sağlığı kurumları

m)  Huzurevi ve dinlenme yurtları

n)   Cezaevleri ve çocuk ıslah evleri

Emniyette bulunan çocuk büroları gibi yerlerde hizmet etmektedirler.

Buna ilaveten mezun olan adayların özel sektörde yaşlılar için olan huzurevi ve kreş ve gündüz bakım evi gibi yerler açma hakları bulunmaktadır.

 

TÜKETİCİ HİZMETLERİ ELEMANI

a)    Tüketiciye hizmet veren kamu kuruluşu ve özel kuruluşlarda,

b)    Sanayi ve Ticaret Bakanlığı merkez ve taşra teşkilatında,

c)    Yerel yönetimlerde,

d)    Sivil toplum kuruluşlarında,

e)    Tanıtım ve pazarlama şirketlerinde,

f)     Toptan ve perakende satış hizmeti veren firmalarda,

g)    Büyük alışveriş merkezlerinde,

h)   Organizasyon firmalarında,

i)     Tüm ticari işletmelerde çalışabilirler.

 

F. EĞİTİM VE KARİYER İMKÂNLARI

EK PUAN ALINACAK ÖN LİSANS BÖLÜMLER

·         Turizm ve Otel İşletmeciliği

·         Çay Eksperliği

·         Endüstriyel tavukçuluk

·         Et ve Et Ürünleri Teknolojisi

·         Gıda Kalite Kontrolü ve Analizi

·         Gıda Teknolojisi

·         Kümes Hayvanları Yetiştiriciliği

·         Meyve Sebze İşletme Teknolojisi

·         Su Ürünleri İşletme Teknolojisi

·         Süt Ürünleri Teknolojisi

·         Un ve Unlu Mamuller Teknolojisi Değirmencilik

·         Yağ Endüstrisi

·         Zeytincilik ve Zeytin İşletmeleri Teknolojisi

·         Ev İdaresi

·         Sosyal Hizmetler

·         İkram Hizmetleri

·         Organik Tarım

·         Tarım

·         Turizm ve Seyahat Hizmetleri

·         Aşçılık

24-02-202124-02-202124-02-202124-02-202124-02-2021

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 10.12.2019 - Güncelleme: 10.04.2023 11:43 - Görüntülenme: 668
  Beğen | 0  kişi beğendi